Jaap de Raat

Photography, interlacing digital techniques with artisanal and historical processes, as sustainable as possible

Nieuws en info over exposities:

Papiermaker Awagami exposeert in Japan miniprints (A4 formaat) waaronder twee prenten van mij.

De kunstroute in Leiden vindt plaats op 25 en 26 september, van 12.00 u. tot 18.00 u.. Ook dit jaar ontvang ik je graag in onze ruimte (08) in het Stadsbouwhuis, Langegracht 72 in Leiden. Te zien zijn de artist books Code Blauw en de nieuwste fotoserie Nor white, nor grey.. hangt aan de muur.

Let op: De ingang voor de kunstroute is aan de achterkant van het het gebouw naast de parkeerplaats aan de Huigstraat.

Pop up tentoonstelling in voormalig V&D gebouw in Leiden met werk van een vijftigtal kunstenaars,  waaronder een werk van mij: Cliché? Een digitale collage met pigment transfer op lokta papier.

Verdrietige dag, het overlijden van Anneke Seelen. Zij was een ex-ateliergenoot van vh Atelier Nonnensteeg.

De website wordt stap voor stap vernieuwd!

Na de expo in Galerie Zone heb ik weer een nieuwe serie werken gemaakt die ik graag wil laten zien. “Beton, licht, spe(e)l” is een soort beeld essay naar aanleiding van de architectuur van de gebouwen in Ciutat de les Arts i les Ciències  in Valencia.

Rondkijkend in en bij deze gebouwen die architect Calatrava realiseerde in zijn geboortestad, bedacht ik dat fotograferen ervan alleen zou kunnen leiden tot “kalenderplaatjes” van deze majestueuze gebouwen. Niets op tegen, maar ze zijn makkelijker en beter te koop bij de plaatselijke boekhandels of VVV.

Van dichtbij zie ik wel allerlei interessante details misschien juist fascinerend omdat ze niet zo bedoeld zijn. Het beton blijkt minder strak door de afdrukken van de bekistingsplanken (bijna als fossielen van het bouwproces) nodig om de gebogen balkons te maken. Water uit een verstopte regenpijp maakt sporen, ramen op moeilijk bereikbare plaatsen zijn bedekt met een laagje stof en vuil. In dit soort details wordt voor mij een menselijke maat zichtbaar die vragen oproept en wél een interessant foto essay kunnen opleveren. Zeker als ook het licht steeds anders van kleur wordt door weerkaatsing en de witbalans van de camera op interessante wijze in de war maakt. Door daar mee te spelen met camera en computer heb ik digitale collages gemaakt die ik deze keer ook als pigment print laat zien naast andere die beter tot hun recht komen als pigment transfers.

Een paar praktische zaken: Je vindt de ingang naar het atelier aan de achterkant door rechts ( met je gezicht naar het Stadsbouwhuis) om het gebouw te lopen. Als de deur op slot is, geef mij even een belletje met je mobiel (mijn nummer 0612217495) dan doe ik open. Volg binnen de looproute en wellicht ten overvloede houd afstand. Ik hoop je te zien op 26 of 27 september!

Sympathieke tentoonstelling van kleine werken op een voormalige boerderij, nu ingericht als kunstcentrum, met dit jaar als thema de wondere wereld van de vleugelinsecten. Een deel van de opbrengst van de verkoop gaat naar een goed doel. Het ge-exposeerde werk Dragonfly (zie hiernaast) is verkocht.

Mijn nieuwste serie (d.w.z. nog niet eerder te zien geweest) is “Fiber abstracts”, een beetje dubieuze Engelse titel waar ik mee wil zeggen dat de serie bestaat uit werken waar door een interactie van verschillende vezels bijna abstracte landschappen zijn ontstaan. Door het maken van “groentepapyrus” en die te fotograferen in doorzicht zijn de vezels van de groenten zichtbaar gemaakt. Het zijn transferprenten geworden met intense kleuren en boeiende structuren op handgeschept bamboepapier.

Naast de kleurige transferprenten zullen er ook een aantal van mijn “variaties op de orotone” te zien zijn. Tot ongeveer in de twintiger van de vorige eeuw werden de zgn. orotones gemaakt. Dat zijn met de hand vervaardigde drukken op glazen plaatjes met een gouden gloed. Vanwege hun kwetsbaarheid zijn maar weinig van deze “orotones” of “miniatures d’oré” bewaard gebleven. Ziehier het vertrekpunt voor het project “Mijn variaties op de orotone”, waarin ik me de vraag stel of ik met combinaties van oude en nieuwe materialen en technieken de sfeer van de “miniature d’oré” kan benaderen. Met kallitypie (Van Dyke Brown), pigment transfer en pigment prints op “overtrekpapier” en heldere film met (imitatie)bladgoud op de achterkant maak ik mijn variaties op de orotone.

De galerie is geopend: woe. t/m vrij. 12:00 – 18.00, zat. 10:00 – 17:00, zon. 13:00 – 17:00 uur

In april is het eindelijk zover: er is ruimte beschikbaar in het het Stadsbouwhuis in Leiden. De vertrouwde ateliergenoten van Atelier Nonnensteeg kunnen om uiteenlopende redenen niet meer meedoen en dus ga ik samen met enkele voormalige medebewoners van de Telderskade een grote ruimte (mét donkere ruimte!) aan de Langegracht delen.
Maar ondertussen is er ook het Covid virus en wordt exposeren en workshops geven tijdelijk opgeschort.  Ik maak een nieuwsbulletin  (klik hier om het te kunnen lezen: Nieuwsbrief; werkruimte in Stadsbouwhuis) om te kunnen  vertellen  welk werk ik nu  maak.

Hoewel het steeds is gelukt aansluitend nieuwe werkruimte te vinden, breekt voor Atelier Nonnensteeg een rommelige verhuisperiode aan. Vanuit de Stevenshof naar het Ballonpad en vandaar naar de Telderskade. Een fijn ruim schoollokaal, een doka,rondom in het groen en prettige medegebruikers. Totdat ook daar de sloper ons vertrek noodzakelijk maakte, helaas. Aansluitend was er nu geen geschikte ruimte. Spullen moesten worden opgeslagen en ieder gaat noodgedwongen thuis werken. ‘Atelier Nonnensteeg’ wordt helaas een virtueel collectief zonder gemeenschappelijke werkruimte.