Jaap de Raat

Photography, interlacing digital techniques with artisanal and historical processes, as sustainable as possible

What's up.....

  • Wijd, open…

“Wijd, open…” is een beetje een cliché als titel van een serie waarin landschap centraal staat, maar toch geeft het de missie  van mijn zoektocht het best weer. De collages zijn het resultaat van een visueel onderzoek naar leegte en wijdsheid in het vooral Nederlandse landschap, gesymboliseerd door een strakke recht lijn als horizon. Het resultaat zijn prenten die misschien soms wel wijdsheid laten zien maar eigenlijk nooit leegte. Een rechte lijn als horizon blijkt in Nederland best wel zeldzaam. De prenten zijn uitgevoerd als pigment transfers op handgeschept bamboe-of mulberrypapier.

 

  • Zongebrande boomblaadjes uit 2023

De afgelopen tijd heb ik ge-experimenteerd met het maken van drukken/ pigment transfers op een pleisterlaagje. Het is een kwetsbaar proces, waarin gemakkelijk iets fout gaat. Juist daarom heb ik het gebruikt om een kleine serie collages te maken waarin blaadjes, die van de bomen vielen tijdens de uitzonderlijk hete dagen in de zomer van 2023, een hoofdrol spelen. De klimaatverandering zoals die zich in 2023 voordeed, is daarmee tastbaar vastgelegd. Deze werken zijn een soort moderne fresco’s waarin moderne digitale techniek met ambachtelijk handwerk wordt gecombineerd. Tijdens Huntenkunst zullen ze voor het eerst te zien zijn.

  • Herinnering aan aarde en vuur

Collages van landschappen met gebroken glas in aardetinten. Glas als een herinnering aan het zand/ de aarde en het vuur waaruit het ooit ontstaan is. Via pigment transfer overgebracht op bamboepapier van Hahnemühle. Zie de galerij met Earth and fire.

  • Nieuwe bomen

Twee bewerkte foto’s via pigment transfer overgebracht op bamboepapier van Hahnemühle. Zie de galerij  met Bomen.

  • OER Groen

Een artistbook met collages van planten, in geabstraheerde vorm, die er al waren vóór de mens op aarde rondliep. Weergegeven in tinten van groen en waar mogelijk voorzien van teksten uit het Cruijdeboeck uit 1554 van Rembert Dodoens. Net als bij het artistbook OER zijn de voor-en achterkant van mycelium, schimmeldraden en houtsnippers.

De groene verf, die gebruikt is om het mycelium een groen kleurtje te geven, is gemaakt van onrijpe wegedoornbessen gemengd met indigo.

  • Amadou, een double maze

Een double maze is een bijzonder gevouwen artistbook. In gevouwen toestand kun je de bladzijden omslaan, je kunt hem als object neerzetten. Hij lijkt dan op een leporello, maar uitgevouwen is het een grote ptigment transfer van een geabstraheerde tonderzwam (56 x56 cm).

 
 
  • Oer, een nieuw artistbook

Oer laat collages/ prenten zien van planten, in geabstraheerde vorm, die er al waren voor de mens er was. Bijzonder zijn ook de voor en achterkant: gemaakt van mycelium. De vorm is een pop up dubbele leporello.